Kde je nejlepší bikování v Evropě? Neoficiální titul bikové Mekky si kdysi přivlastnila oblast italského jezera Lago di Garda. Ale časy se mění a na výsluní se derou noví premianti. Jedním z nich je oblíbené lyžařské městečko Livigno na italsko-švýcarské hranici. Velké kopce, krásné traily, kvalitní zázemí a služby, bikepark a v neposlední řadě bezcelní zóna. To jsou silné trumfy, které spolehlivě lákají stále více bikerů.
Příběh Livigna začíná dávno ve středověku, kdy do 12 kilometrů dlouhého, vysoko položeného a obtížně přístupného údolí sevřeného mohutnými třítisícovkami dorazili se svými stády první pastevci. Žádný ráj oplývající mlékem a strdím tu ale nenašli. Údolí bylo od okolního světa díky sněhovým přívalům odříznuto šest měsíců v roce, do toho si vybíraly svou smrtící daň časté laviny. Těm ostatně Livigno vděčí za své jméno. Po staletí pak zapadlé městečko přežívalo ze skromného zemědělství, které místní doplňovali hojným pašeráctvím. To se změnilo až v roce 1965, kdy byl slavnostně otevřen tunel Munt la Schera, který konečně zpřístupnil jedno z nejvýše položených celoročně obývaných sídel v Alpách. Následovalo postavení prvních dvou vleků a šesti hotelů, za kterými již následoval proud turistů z celé Evropy.
Náš příběh začíná o pár století později, kdy na začátku léta roku dvoutisícího jedenáctého Bredok řekl, že by bylo fajn odskočit si na pár dnů s bikama do Livigna. Bredok mívá dobré nápady! Když k tomu Blue přihodil pečlivě naplánované trasy, nebylo co řešit. Jede se.
Zatímco uznávanou pozici mezi lyžařskými středisky si Livigno vydobylo už dávno, pro bikery přišel zlom až v roce 2005. Tehdy se v městečku odehrály závody mistrovství světa horských kol, vzniknul nový bikepark a Livigno definitivně prorazilo do elity bikerských lokalit. Vděčí tomu unikátní kombinaci krásných hor, mnoha kilometrů tras, trailů a stezek a také velmi dobré turistické infrastruktuře.
A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na unikátní bezcelní zónu, díky které v údolí supervýhodně nakoupíte alkohol, benzín, parfémy a spoustu dalšího zboží. Stihnout tady všechny lákadla proto není vůbec jednoduché – ideální den začíná perfektní vyjížďkou po okolních hřebenech, v podvečer nakoupíte dárky v některém z více než 250 duty free shopů a povedený den zakončíte ve stylové, přitom cenově dostupné restauraci u vynikající večeře. Je zkrátka těžké si Livigno nezamilovat.
TIP1: POZOR NA LIMITY!
Ceny, za které můžete nakupovat v bezcelní zóně, jsou neskutečně lákavé. Ale pozor! Z Livigna můžete vyvést například pouze 1 litr tvrdého alkoholu na osobu a benzin pouze v nádrži automobilu. Limity doporučujeme opravdu dodržovat. Věřte, že švýcarští celníci umí být velmi pečliví.
O samotném Livignu toho teď už víme dost. Jdeme na kolo! Bez kvalitních tras a zajímavých výletů by totiž Livigno nebylo na cyklistickém žebříčku tam, kde zaslouženě je. Na výběr máte od hladkého asfaltu po kamenné orgie, od nenáročných údolních vyjížděk po celodenní horské tůry s výškovým profilem jako pila kanadského dřevorubce. K tomu si připočítejte velmi populární bikepark Motollino s dobrým mixem trailů pro začínající i pokročilé zábavychtivé bikery a dovolenou s kolem máte kompletní.
A to jsme vám ještě nepředstavili dvě lanovky, které za vás ochotně spolykají výškové metry a dopraví vás přímo na začátek horských tras – na východním hřebenu máte tu čest s lanovkou Mottolino natahující se do výšky 2400 metrů nad mořem, na západním svahu údolí pak stojí lanovka Carosello vyvážející do 2 800 metrů. A pokud vám to nestačí, můžete třeba celé dny krmit kravy. A pokud vám ani krmení nevyplní ideálně den, tady máte tipy na vyhlášené trasy v oblasti;)
OBTÍŽNOST: Nižší střední
DÉLKA: 15km
NASTOUPÁNO: 190 m
MAPA: ZDE
GPX: stáhnete kliknutím na ikonu
Těžko byste hledali lepší trail na seznámení s Livignem. Nabízí parádní svezení i nádherná panoramata. Začnete po vlastních na asfaltce na Passo d´Eira nebo se jednoduše vyvezete lanovkou Mottolino, od které po značkách krátkým přejezdem najedete na hravý, pozvolně klesající Flow Country trail postavený legendárním Hansem „No Way“ Reyem. Úzká stezka šněrující po loukách, zatáčky, terénní vlny. Prostě zábava.
Následuje rychlý vyhlídkový singl úhledně zabudovaný nad hranicí lesa do úbočí údolí.
Když vás stezka obtočí kolem západního svahu vrcholů Monte della Neve a Monte delle Mine, dorazíte ke statku nad rozburácenou horskou říčkou Tresenda. Tady se přehoupnete na druhý břeh a naplno si užijete kamenitou stezku věrně provázející bystřinu až do údolí. Teď už se jen dohoupete po stezce na hraně pastvin a lesa zpět do Livigna. Není to nijak dlouhá ani náročná vyjížďka, v kochacím módu vám zabere sotva půl den, ale je to koncentrovaná a velmi zábavná klasika, kterou si nesmíte nechat ujít.
OBTÍŽNOST: Střední
DÉLKA: 56 km
NASTOUPÁNO: 1500 m
Mapa: ZDE
GPX: stáhnete kliknutím na ikonu
Abyste z Livigna vyždímali to nejlepší, musíte se vydat do hor alespoň na jednu celodenní „epickou“ tůru. Škrábat se do dvou a půl tisícových sedel, zdolávat kamenité vrcholy, ladně se houpat po úzkých stezkách, užívat si nekonečné sjezdy s délkou, o které si jejich čeští bratranci nechávají zdát jen v nejdivočejších snech.
Jedním z takových je okruh přes Passo di Val Trela. Začnete v Livignu, odkud se vydáte po silnici lemující přehradní nádrž, až dojedete k tunelu Munt La Schera.
Ten je pro kola uzavřený, takže musíte využít pravidelně pendlujícího mikrobusu, který vás vyplivne na druhé straně tunelu.
Tady vás už nedočkavě čeká dlouhý výjezd silnicí směrem na Pass dal Fuorn. Ale nebojte, nebude to bolet. Brzy se po vaší pravici objeví úzká lesní stezka, která vás povede po hraně bělostného údolí horské říčky Fuorn.
U hostince Buffalora opustíte stezku lemující silnici a vydáte se na dlouhé a náročné stoupání po loukách až na Alp del Gallo, odkud už padá sjezd plný nádherných výhledů k severovýchodnímu ramenu přehrady Lago di Livigno.
Úzkou stezkou balancující v suťovisku ostře řezaného a výjimečně fotogenického údolí se prosmýknete k přehradě San Giacomo.
Odsud startuje další výživná zkouška vaší fyzičky, kterou je výšlap do Val di Trela.
V údolíčku choulícím se ve stínu téměř třítisícového masivu Cima Doscopa už na vás čeká malá oáza – statek, kde vám na svačinu s radostí nachystají talíře vlastních sýrů doplněných o sušenou šunku. Opravdová delikatesa.
Teď už zbývá jen vytrávit, kousek potlačit do Passo di Val Trela...
...a...
před vámi jsou už jen dlouhé kilometry potěšení na stezce vlnící se dolů k Livignu.
OBTÍŽNOST: STŘEDNÍ AŽ TĚŽKÝ PODLE VARIANTY
DÉLKA: 12 km
NASTOUPÁNO:
MAPA: ZDE
GPX: stáhnete kliknutím na ikonu
Tak a je tu poslední tip z naší expresní pozdnějarní výpravy, tudíž to chce něco kvalitního. Takže co nám dnes hlavní navigátor Blue naservíruje? Aha! Jeho oblíbený žolík - trail Bernina Express. Trail má název podle vyhlášené horské dráhy, šplhající do nejvyšší nadmořské výšky v Evropě (2253 m n. m.), do níž vyjede vlak. Z Livigna se promotáme horskou silničkou do průsmyku Bernina Pass a jdeme na to. Startujeme u vlakové zastávky Ospizio Bernina nad ledovcově tyrkysovým jezerem Lago Bianco a pod hřbetem vrcholu Piz Bernina (4049 m n. m.), který je nejvýchodnější alpskou čtyřtisícovkou.
Záhy se nám pod koly začíná rozmotávat trail v klasické švýcarské kvalitě - má to grády, levá, pravá, šutry, kořeny a hlína. Fííííí.
Klasickou, drsnou ale stále krásně jetelnou variantu Bernina trailu nám Blue zpestřuje alternativní cestičkou vedenou bočním údolím. Trail se před námi nekompromisně propadá mezi skály, k tomu na nás rozesmátě cenní zoubky kamenné schody, které o víkendech určitě zaskakují na cestě do pekla. Taneční pro pokročilé.
Po horkých chvilkách se trail uklidňuje a konečně si dáváme i trochu toho zaslouženého kochání.
Zbývá pár kilometrů špičkového trailu, který si můžete s klidem zapsat do deníčku "Moji miláčci" a stojíme na zastávce Privilasco.
Poděkování: Bredokovi za přípravu a logistiku naší výpravy a Bluovi za tradičně neomylné trasérské služby.
Za chvíli je tu vlak Bernina Expressu v typické červené barvě. Ještě pokocháme řadou unikátních konstrukčních řešení horské dráhy a už stojíme v průsmyku na zastávce Bernina Ospizio. Joooo, tenhle trail jen tak neomrzí.
Jak je to daleko
Z Prahy do Livigna je to necelých 700 kilometrů, z Brna o sto víc. Na rakouských dálnicích potřebujete dálniční známku (10denní známka stojí 8 EUR). Za průjezd tunelu Munt La Schera do údolí Livigna zaplatíte 13 Euro (osobní vůz).
Na čem vyjet
Pokud nechcete zůstat jen v údolí, pak je ideální celoodpružený trail bike disponující 110 - 150mm.
Počasí
Díky vysoké nadmořské výšce je letní sezóna poměrně krátká - ideální je vyrazit v červnu nebo srpnu. Nenechte se zmást 300 slunečnými dny v roce, i ve vrcholícím létě vás v Livignu může potěšit sněhová nadílka.
Jak plánovat a orientovat se
Ačkoliv jsou trasy v oblasti značeny, určitě nepočítejte s pohodlím známým z domácích luhů a hájů. Bez mapy nebo GPS se neobejdete. Z map doporučujeme Swiss Singletrail (cena 25 CHF).
Co nezapomenout doma
I v létě teplé oblečení! Lékárničku. Náhradní brzdové destičky. Opalovací krém a balzám na rty. Dobré pojištění kryjící terénní cyklistiku.
Jídlo a ubytování
Díky zimním sportům není o ubytování v údolí nouze. Výhodnou variantou jsou apartmány, které při týdenním pobytu více osob vychází přibližně od 100 Euro na osobu - hledat můžete například přes spolehlivý www.booking.com. Ekonomickou variantou je stanování v kempu, které vyjde na cca 200 Kč na osobu a noc. My máme dobrou zkušenost s kempem Palipert. Nemusite se bát ubytovat dál od centra města, v širokém okruhu kolem Livigna jezdí kyvadlově autobusy, které jsou zdarma. Co se týče jídla, Blue nás naučil chodit do restaurace Bellavista na Via Saroch a od té doby jinam nechodíme.
Náročnost
V lokalitě najdete širokou škálu stezek – od nejlehčích po velmi náročné. Vysoké hory však předurčují Livigno a jeho okolí spíše pro připravenější bikery. Okolní průsmyky jsou ideální i pro silniční cyklistiku.
Užitečné odkazy
Turistický portál oblasti: www.livigno.eu
Lanovka a bikepark Mottolino: www.mottolino.com
Lanovka Carosello 3000 www.carosello3000.it
Limity vývozu www.livigno.eu/en/shopping/duty-free