13.01.2014 

BIKOVÁ FOTOŠKOLA TRAIL-BUSTERS

Nejlepší tipy a triky k bikovému focení pěkně pohromadě. Každý týden nová lekce.

authors:

Petr Slavík

photos:

Petr Slavík

 
 
story

BIKOVÁ FOTOŠKOLA TRAIL-BUSTERS


LEKCE 3: NEJSNAZŠÍ CESTA JAK DĚLAT LEPŠÍ FOTKY

FOTIL: PETR SLAVÍK / www.slavikpetr.com

FOTOAPARÁT: PANASONIC GH3 OBJEKTIV: PANASONIC 45-200mm NASTAVENÍ: ohnisko 61mm (crop factor 2) - expozice 1/800 - clona f9 - ISO 200

KOMENTÁŘ: Kdo by nechtěl dělat lepší a pěknější fotky, že? Existuje nespočet cest, jak toho dosáhnout. Můžete neúnavně laborovat s nastavením foťáku, kupovat dražší a dražší vybavení, mastit křivky ve fotošopu a studovat po večerech tutorialy. Výsledek ale nikdy nebude to pravé ořechové. Vím to. Sám jsem si tím prošel. Jen jedna věc vás posune dál zcela zaručeně a neuvěřitelně výrazně - RAW. Když fotíte do JPEG, dostanete obrázek přežvýkaný procesorem foťáku. Naproti tomu RAW jako surová nezpracovaná data, tak jak jej zachytil senzor fotoaparátu, vám dá mnohem větší možnosti ve finální úpravě. Máte výrazně větší kontrolu nad expozicí, barvami, ostrostí a dalšími komponenty fotografie. Rozdíl je opravu zásadní. Jako příklad může sloužit "seflshot" fotka z Bílých Karpat. Záměrně jsem vybral kousek, kde jsem provedl nadstandardně silné úpravy, aby byly pěkně vidět možnosti postprodukce - nahoře nezpracovaný RAW, dole upravený. A jak tedy začít?

1) Především musíte mít foťák, který snímání do RAWu umožňuje - dnes to umí zrcadlovky, bezrcadlovky i dražší kompakty.

2) Ideální je začít s nastavením společného snímání do JPEG i RAWu - ze začátku nejspíš nebudete mít náladu hrát se s každou fotkou. Nezapomeňte, že neupravený RAW vypadá hůř než JPEG.

3) Ke zpracování RAWu potřebujete software na "vyvolání" fotek - zkuste populární Adobe Lightroom, který nabízí 30ti denní trial zdarma.

4) Pak už jen trénovat, zkoušet a učit se.

SHRNUTÍ: Pokud to myslíte s focením trochu vážně nebo prostě chcete dělat lepší fotky, nakonec skončíte u RAWu. Na samotný proces "vyvolání" fotky vám už ale žádný jednoduchý návod nedám. Učením si musí projít každý sám. Jako všechny dobré věci v životě, to nepřijde hned. Ale rozhodně to stojí za to!




LEKCE 2: I S MALÝM KAŠPÁRKEM SE DÁ ZAHRÁT HEZKÉ DIVADLO

FOTIL: PETR SLAVÍK / www.slavikpetr.com

FOTOAPARÁT: PANASONIC GF2 OBJEKTIV: PANASONIC 7-14mm NASTAVENÍ: ohnisko 7mm (crop factor 2) - expozice 1/160 - clona f5.6 - ISO 100 - externí blesk, manuální režim

KOMENTÁŘ:  Tuto fotku mám rád, protože pěkně ukazuje výkon systému malých "bezrcadlovek". Foceno je to letošní jaro v Chorvatsku na postarší GF2, malou krabičku, kterou strčíte do větší kapsy. Přitom by se za fotku nemusel stydět ani bikový katalog. A jak teda na takový obrázek? Použil jsem ultraširoký objektiv, který zdůrazňuje perspektivu - blízké věci jsou blíž, vzdálené věci jsou dál - což vytváří potřebný dynamický efekt. K tomu jsem dynamiku podtrhl technikou panningu, při kterém sledujete foťákem focený objekt. Díky tomu je rychlý objekt ostrý, pozadí rozmazané a vy máte parádní "rychlou" fotku. V takovém připadě si můžete dovolit také vyosení roviny pro lepší vyplnění obrazu a další zvýraznění dynamiky. Za zmínku taky stojí, že je to foceno bez hledáčku - naostřil jsem si dopředu místo, kde budu fotit, a pak jen s foťákem "mávnul" podle jezdce. V tomto případě jsem použil dálkově odpálený blesk pro lepší vykreslení hlavního objektu, blesk je namířený z předo-bočního směru, ale v klidu byste to zvládli i bez něj. Pak už stačí jen zakřičet: "Mraku, teď mi tam hoď manuál". Hotovo.

SHRNUTÍ: I s malým kašpárkem se dá zahrát velké divadlo. Zrcadlovky jsou super pro specifické profesionální použití, pro kreativitu normálního uživatele je ale jejich složitost někdy spíš brzda. Technické parametry se dnes hodně přeceňují. Vykašlete se na ně. I když se vám často spousta lidí (hlavně v obchodech) bude snažit namluvit opak, mnohem důležitější než počet megapixelů je hlava fotografa. Ta se ale v obchodě koupit nedá.



LEKCE 1: VŽDY PŘIPRAVEN

FOTIL: PETR SLAVÍK / www.slavikpetr.com

FOTOAPARÁT: PANASONIC GH2 OBJEKTIV: PANASONIC 45-200mm NASTAVENÍ: ohnisko 56mm (crop factor 2) - expozice 1/125 - clona f4.1 - ISO 400

KOMENTÁŘ: Jedna z mých nejoblíbenějších fotek předminulého roku, která vznikla při obyčejné všední vyjížďce v Chřibech, v kopcích za domem. Její hlavní tajemství je v tom, že jsme byli ve správný čas na správném místě a...já to měl čím zachytit. Častým úskalím bikového focení je, že si pořídíte našlapanou mašinu, kterou ale kvůli rozměrům a hmotnosti stále častěji začnete nechávat doma. Spoustu příležitostí pak jednoduše prošvihnete. Místem na fotce jezdíme asi deset roků, ale jen jednou se nám sešly okolnosti tak, že jsme tu byli v TOP okamžiku. Pak už to nebylo vůbec těžké. Stačilo vytáhnout GH2, kterou vozím ve větším kejmlu, použít objektiv s delším ohniskem, abyste získali kompresi prostoru, čímž se vám stromy seřadí do efektní kulisy. Pak si vyladíte kompozici podle zlatého řezu, aby objekt - v našem případě David Krušina - byl ve třetině obrazu. Důkladnou pozornost přitom věnujte také rušivým prvkům - popadaným větvím, nepořádku v lese - které byste měli co nejvíce eliminovat - hlavní objekt musí fotce dominovat. No a o zbytek se postará luxusní nízké a měkké, přitom ještě dostatečně silné světlo, které chytíte jen na sklonku dne.

SHRNUTÍ: Abyste udělali dobré fotky, musíte se s foťákem dostávat do zajímavých situací, být neustále připravený. Foťák, který vám bude ležet doma na poličce, protože "zrovna se mi s ním nechtělo tahat" je k ničemu. Řešení přitom není vůbec složité. Doba výrazně pokročila a dávno neplatí, že kvalitní výstup dostanete jen ze zrcadlovky. Řešením jsou například systémy "bezrcadlovek", které můžu vřele doporučit - z menšího a lehčího foťáku vymáčknete prakticky srovnatelný výstup jako ze zrcadla. A o tom to je.


BIKOVÁ FOTOŠKOLA TRAIL-BUSTERS

BIKOVÁ FOTOŠKOLA TRAIL-BUSTERS

BIKOVÁ FOTOŠKOLA TRAIL-BUSTERS

BIKOVÁ FOTOŠKOLA TRAIL-BUSTERS